January 6, 2009

Kalau lah aku boleh..

boleh apa? hmmmm... boleh bagi peluang kerja kat anak2/adik2 bangsa kita yg lain... sejak aku buka kedai... seingat aku, adalah dalam 10 org yg call, SMS dan jugak walk-in minta keja di kedai aku... umur dr semudanya2 (maybe lepas skolah kot) sampai lah ke tahap yg boleh aku panggil kakak...

dgn keadaan la ni.. aku rasa, peluang utk depa cari kerja kilang dah tak macam dulu... apa kes kalau keja 3 atau 4 hari jer seminggu? dr mulut kawan aku sendiri, kompeni manufacturing yg aku keja sebelum ni.. bulan lepas keja 11 hari jer.. gilaaa!!! yg ada anak bini nak bagi makan pun silap2 tak cukup.. tambah pulak hujung tahun ni.. anak2 nak masuk skolah lah.. hapa lah... kawan aku kata.. dia dpt RM160 ja gaji bersih... adusss... pastu katanya.. bulan 1 pun kemungkinan besaq akan alami nasib yg sama... dgn Chinese New Year lagi.. dah kompom cuti la seminggu.. plus tiap2 minggu shutdown... hmmmm... ntah la...

tapi dlm ramai2 tu aku paling terkesan dgn sorang makcik yg dtg dgn anak daranya.. tanya kalau2 aku nak amik orang... kalau ada, dia minta aku amik anak dara dia keja... terharu aku.. tengok maknya gitu sungguh2... sbb katanya.. bila anak dara dia nak keja kilang atau di supermarket.. tunangnya tak kasi.. eh.. hello??? apa ke halnya kerek btol tunang dia nih... baru bertunang okeh... biarla dia nak cari kerja tolong makpak nya dulu seblum dia sah jadi bini hang... apa berdosa ka keja kilang atau supermarket? maknya tuh, tangan seblah kanan tak boleh gerak.. sbb eksiden lama dulu.. mcm urat bahunya dah putus... mak dia siap kata.. "makcik bukannya nak duit dia.. cuma biaq la dia keja, asalkan lepas belanja utk dia seniri cukuplah...".. anak tunggal tuh...

takpe lah makcik... insyaallah... kalau ada rezeki nanti... bila ada perlu pekerja lagi... saya akan cari anak makcik dulu... this makcik reminds me of my late mother (miss her so much... huhu... tangkap leleh jap)... lepas grad dulu... 2 bln juga aku menjadi penanam anggur yg x berjaya.. hehehehe... mak aku lah masa tu jadi ala2 PI menyiasat sana sini kalau2 ada keja kosong... bila aku dapat interview di mana2 dia yg bawak aku.. mak aku terer taw.. dia boley drive VAN lagik... yg paling aku ingat... dia penah bawak aku pi interbiu di Bakar Arang... lagi satu di Penang Bridge... hoh.. masa interbiu kat sini.. soklan2 interbiu mmg maut giler.. yer la.. post Accountant... kompeni besar lak tuh... walhal... masa tuh baru setahun cenggitu la aku keja di Bakar Arang... nervous gilaaa kena saing ngan senior2 account exec time tuh.. tapi aku masih ingat sampai la ni ada sorang budak pompuan yg amat2 fresh grad.. menggigil tangan dia beb masa menunggu turn interbiu... muahhahahahaha.. cesss... sempat lagi gelakkan org... padahal.. aku pun 2 x 5 ketaq lututttt

kesimpulannya dari bebelan aku yg panjang nih... aku harap.. satu hari nanti.. dengan izinNya... aku mampu memberi peluang kepada anak2 bangsa kita .. tapi dgn satu syarat la... no SMS while working... aku pantang datuk nenek tengok budak2 melayu ni, sambil kerja, sambil tangan sebelah laju aja duk main SMS... menyampah okehhh!!!

2 comments:

Madam Casper said...

cikmas
tu la noo dah rasa dah kesan ekonomi nak merudum nih. tempat keja aku ni lagi la..ntah2 projek stop apa nanti.

nih kami nak balik dok kg ni..aku pun tak tau la. en.atan nak run dulu kedai runcit apak dia...aku takut tak leh survive jer.

macam2 aku dok pikiaq nih. tapi bila pikiaq ada la rezeki nanti yg Allah bg sbb kita balik nak jaga org tua tu...lapang sikit dada...

cikmas said...

tu la nanees wei... dah mula nampak kesan dia... dlm paper harian Metro ari ni... kata kilang2 kat sg petani, tikam batu maybe pakat2 buang oghang...

elok gak la balik duk kg... mana taw.. sini byk peluang nak berkembang ka..

WEBHOSTING & DOMAIN @ RM100/YEAR

NAMSAHAZ Webhosting - Affordable webhosting for everyone!