April 26, 2011

Kata TAK NAK MEROKOK......gini kesudahannya

Kes mahkamah aku......kesalahan Tidak Pamer Papan Tanda Larangan Merokok Di Premis Hawa Dingin


Sapa nak dengaq citer aku....dialu-alukan.....mai aku citer kesudahannyaaa kes aku nii.......


Tepat pukul 8.30 pagi, aku sdh sampai di Mahkamah Sg. Petani dan terus naik ke tingkat 2 bilik bicara .............aku buka pintu utama bilik bicara....... dlm bilik tersebut dilihat 2 orang.........hakim tak ade lagi........jadi aku tunggu kat luar dulu.....


Tunggu...punya tunggu......mai lah 4 pegawai dari Pejabat Kesihatan Kuala Muda.....2 pegawai terus mai jumpa aku...terus tanya keputusan aku.......aku tak kasi tahu keputusan aku kat depa nak ngaku bersalah atau tak.....depa hanya nasihat aku supaya mengaku bersalah ......dan lepas tu bleh buat rayuan.......depa kata kalu ngaku bersalah.. ....u senang kami senang.....kalu tak mengaku bersalah....payah lah sikit.......nampaknye hukuman berat menanti


Aku pikir2 ....tak ade penyelesaian... dah msk 4 bulan kes aku ni.....hari ni aku kena selesai juga.......


Lebih kurang gini citer dlm bilik bicara

Bangun (semua org bangun bagi hormat kpd hakim)

Jurubahasa : (memanggil nama)

(aku pun ke hadapan)

Jurubahasa : mengaku bersalah?......

Aku : saya mengaku bersalah tapi saya nak cakap sikit...bleh tak?
Jurubahasa : nanti ........dok dulu

Lebih kurang 5 minit....(jurubahasa panggil aku kembali)

(jurubahasa membaca kes aku)

Jurubahasa : mengaku salah?
Aku : saya mengaku bersalah

Jurubahasa : dia mengaku bersalah (jurubahasa bercakap dgn hakim)
Hakim: ada berapa tanggungan .....
Aku : (aku pun citer lah tanggungan aku)......saya nak cakap sikit
Hakim: saya dah tahu...
Aku:( dlm hati aku kata daksyatnye hakim ni bleh tahu isi hati aku)
Hakim :rmXXX (denda)
Jurubahasa : bleh kah.....rmXXX
Aku : bleh kurang lagi ke rmXX.......
Jurubahasa : tak bleh......dah kurang dah.....sila duduk

(aku pun duduk)

seterusnyaaa.....

Pendakwaraya : (cuit)

(suruh ikut dia pi buat bayaran denda di tingkat bawah)

Alhamdulillah kes aku selesai tapi cara perlaksanaan undang2 tersebut tetap aku tidak puas hati.....


Pengajarannya ...


  1. Hukuman yang dikenakan kepada aku membuat aku merasa bersalah berpanjangan menggalakkan orang menghisap rokok di premis aku. Patutlah pegawai penguatkuasa Pejabat Kesihatan Kuala Muda yang baru pertama kali datang terus mengeluarkan notis kesalahan di mana aku tidak tahu ia satu kesalahan besar tidak mempamirkan. Tidak penah lagi aku lihat org menghisap rokok dalam premis butik ni.
  2. Kesalahan yang aku lakukan ini berat tiada maaf dan tolak ansur, Adillah pegawai penguatkuasa Pejabat Kesihatan Kuala Muda wajib mengeluarkan notis kesalahan kerana premis aku menggalakkan orang menghisap rokok jika aku tidak pamirkan tanda larangan merokok
  3. Tidak pamirkan tanda larangan merokok tidak menunjukkan aku benci pada rokok

No comments:

WEBHOSTING & DOMAIN @ RM100/YEAR

NAMSAHAZ Webhosting - Affordable webhosting for everyone!